Geactiveerde zuurstoftherapie (spirovitaltherapie)

Wat is het?

De therapie is gebaseerd op het verrijken van de in de lucht aanwezige zuurstof. Deze lucht wordt via een neusbrilletje aangeboden. Het lichaam neemt deze zuurstof op via de longen. De energie die vrijkomt door het “verrijkingsproces” in het apparaat, wordt gebruikt om de stofwisseling te reguleren en diverse genezingsprocessen op gang te brengen.

Wat doet het en voor wie?

Geactiveerde zuurstoftherapie heeft invloed op het ademhalingsproces, op de stofwisseling en op het autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel is belangrijk bij de besturing van vitale functies. Bij ziekte, ouderdom en extreme inspanning en stress, raakt het autonome zenuwstelsel verstoord. Deze verstoring ligt ten grondslag aan vele chronische aandoeningen, hoge bloeddruk, astma, burn-out, vermoeidheid, auto-immuunziekten en stofwisselingsziekten.

Het is middels onderzoek aangetoond dat geactiveerde zuurstoftherapie de werking van het autonome zenuwstelsel verbetert.

De therapie kan gebruikt worden om herstel te bevorderen, maar het werkt ook preventief. De therapie kan een bijdrage leveren aan de verbetering van vitale functies als de hartlongfunctie, het immuunsysteem, de bloeddruk, de stofwisseling en het hormoonsysteem. Denk hierbij aan:

• Betere ademhaling en zuurstofbenutting
  • Normalisering van de bloeddruk
  • Vermindering van pijnklachten
  • Verbeterde slaap
  • Verbetering van de suikerspiegels
  • Verbetering van het zicht
  • Verbetering van de concentratie
  • Sneller herstel na psychische en/of lichamelijke stress
  • Meer lichamelijke en geestelijke energie

Met name vanwege de eigenschap tot sneller herstel en toename van energie is de therapie zeer geschikt voor SPORTERS. In een studie uit 1995 is aangetoond dat bij goed getrainde marathonatleten de toename van de energieproductie gemiddeld 8% is. Het zelfde onderzoek gaf een verlaging van de lactaatproductie te zien met 7 %. Subjectief werd gerapporteerd dat men sneller herstelde na een zware training of wedstrijd. Bovendien werkt het preventief en draagt het bij aan het voorkomen van ziekte.

Naar aanleiding van de vraag van een Nederlands zorgverzekeraar m.b.t. de medische onderbouwing van Geactiveerde zuurstoftherapie bij COPD, kwam na studie uit Duitsland het volgende antwoord van arts professor Dr. Klaus Jung van de universiteit van Mainz. "De inzet van Spirovitaltherapie (in Nederland bekend als Geactiveerde zuurstoftherapie) bij de behandeling van COPD is deugdelijk onderbouwd met (inter)nationale studies en ook op lange termijn doelmatig en betrouwbaar en dus in medische opzicht verantwoord."

Lees meer op www.geactiveerde-zuurstof.nl